Initiatiefnemers

Esther Karsch-Spiro en Gerben Karsch

Stichting Puzzelstuk is een ouderinitiatief dat gestart is door beide initiatiefnemers om te komen tot een woon-zorg-werkplek in Leiden voor 16 jongvolwassenen. De primaire doelgroep is die van autistische jongvolwassenen met een laag IQ of een andere beperking. Hun jongste zoon, Wilco 18 jaar, is al zeer jong gediagnostiseerd met klassiek autisme en heeft een laag IQ. Samen hebben ze hard nagedacht over wat voor Wilco de mogelijkheden zijn in de toekomst. Enthousiast geworden door een ouderinitiatief in Voorschoten hebben zij besloten te proberen eenzelfde initiatief in Leiden van de grond te krijgen.

Een eerste gesprek met Woningbouwvereniging de Sleutels die ook bij het initiatief in Voorschoten (www.StichtingVoorschot.nl) de partner voor het gebouw is betrokken geweest bracht meteen enthousiasme om dit ook mogelijk te maken in Leiden. Ook zijn er gesprekken geweest met twee wethouders in Leiden: de heer Paul Laudy (wethouder Bouw en Openbare Ruimte) en mevrouw Roos van Gelderen (wethouder Jeugd, Zorg en Welzijn). Ook deze gesprekken zijn zeer positief verlopen. Dit waren de eerste stappen. De rest is recente geschiedenis en terug te lezen op deze website.

Waarschijnlijk weet u dat het puzzelstuk het internationale symbool voor autisme is, vandaar de keuze van deze naam voor de stichting.